De klacht en kwaliteitswet uit 2016 (WKKGZ) heeft een beweging in gang gebracht van het toernooimodel naar een vertrouwensaanpak. Het veld volgde in 2022 met een nieuwe gedragscode (GOMA). Bij geschillen is het niet de bedoeling om tegenover elkaar te komen staan maar zoveel mogelijk samen tot een oplossing te komen. In de masterclass Restorative Just Culture werden de verschillende elementen van deze aanpak met een diverse groep van klachtenfunctionarissen, kwaliteitsadviseurs, management en zorgverleners besproken.
Op dit moment zit ons nog in de weg dat we problemen zoals incidenten, klachten en claims vanuit verschillende hokjes benaderen. Bij impactvolle gebeurtenissen in de zorg zijn vaak meer mensen geraakt dan alleen een patiënt en/of familie. Vaak zijn ook de betrokken zorgverleners geraakt en soms een heel team en/of het management.
Belangrijk is dat er bij een medisch incident 3 vragen worden gesteld:
In de tweedaagse masterclass werd vanuit verschillende perspectieven aandacht besteed aan de op herstel gerichte benadering. Vanuit slachtoffers maar ook vanuit veroorzakers die vaak ook slachtoffer zijn, vanuit de kant van belangenbehartigers maar ook vanuit de kant van de verzekeraar Medirisk. De complexe werkelijkheid leent zich er vaak niet voor om tot duidelijke antwoorden te komen. Steeds vaker wordt duidelijk dat er geen sprake is van het vinden van de waarheid. Dan kun je maar beter aandacht besteden aan het leed en wat de betrokkenen nodig hebben.
Herstel van vertrouwen en vervolgens leren staan voorop bij deze benadering. We moeten ons realiseren dat waar emoties spelen niet geleerd zal worden. Waar we inzoomen op oorzaken we mensen beschadigen. Laten we het vertrouwensmodel daarom omarmen en de strijd staken.
Medirisk omarmt deze benadering en probeert met haar leden deze herstelgerichte aanpak in de praktijk te brengen.
Nieuwsgierig naar trainingen op het gebied van op herstel gericht perspectief? Bekijk ons trainingsaanbod.