Check hier de actuele stand van zaken over trainingen, congressen, masterclasses, bijeenkomsten etc.
We gaan actief met elkaar aan de slag hoe de impact te verkleinen bij klachten en claims. We nemen daarbij Restorative Just Culture als uitgangspunt. Met als doel binnen de organisatie een omgeving te creëren waarbij betrokkenen de kans krijgen emotioneel te herstellen en weer vertrouwen in de toekomst te krijgen en secundaire schade van procedures zo veel mogelijk wordt voorkomen.
De training bestaat uit een dagdeel training, 2 online bijeenkomsten en 1 slotbijeenkomst bij MediRisk. Exclusief voor leden MediRisk.
Nieuwe training! We gaan met VIM-teams aan de slag met de nieuwe benadering van patiëntveiligheid. Hoe kun je anders naar incidenten kijken en wat levert dit aan nieuwe inzichten op. Wat is de bedoeling van het incidentmelden en hoe kun je de effectiviteit vergroten? Je leert meer over de principes van Safety-II, psychologische veiligheid en het reflecteren op uitkomsten.
Met FRAM is het mogelijk een model te maken van de dagelijkse werkelijkheid met al zijn aanpassingen en variaties. Wij leren je hoe je praktisch aan de slag gaat met een FRAM model. Heb je eerder meegedaan aan een FRAM training en heb je vragen of wil je graag ervaringen delen en/of horen? Meld je dan aan voor één van de FRAM online Netwerkbijeenkomsten.
Van oudsher vertellen we en luisteren we naar verhalen. Ook binnen zorgorganisaties zijn verhalen belangrijk. We gaan de slag met verhalen vertellen in de zorg. Hoe bouw je een verhaal op? Voor wie schrijf je? Wat wil je bereiken? Vanuit welk perspectief vertel je een verhaal? Hoe communiceer je effectiever op je afdeling en in de hele organisatie?
Voor iedereen die een geleerde les wil delen in de organisatie.
Nieuwe training! Met micro-experimenten kun je verbeteringen tot stand te brengen in de complexe praktijk. Heb je verbeteringen geformuleerd naar aanleiding van claims, incidenten of learning teams, dan leer je in deze training hoe je stap voor stap deze verbeteringen kunt doorvoeren in de praktijk.
Nieuwe training! Amy Edmondson schreef in haar boek “De Onbevreesde Organisatie” hoe belangrijk psychologische veiligheid is voor teams en organisaties. Psychologische veiligheid is de overtuiging dat iemand niet gestraft of vernederd zal worden als hij zijn mond open doet over ideeën, vragen, zorgen of fouten. Het klinkt zo mooi en logisch maar het is moeilijker dan je denkt.
Nieuwe training! Vaardigheden zoals reflecteren kunnen helpen bij incidentenonderzoek, briefing en het gesprek over dagelijks werk. Verschillende technieken komen aan de orde: waarderend onderzoeken, human and organization performance, bescheiden vragen stellen en de socratische benadering. Ook oefenen we hoe deze technieken toe te passen in de dagelijkse praktijk.